نقد و بررسی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رشد حرفه ای معلمان با منابع 2024-2025فهرست مطالب:
- رشد حرفه ای
- موانع دسترسی به رشد حرفه ای
- ابعاد رشد حرفه ای معلمان
- نقش دانشگاه فرهنگیان در رشد حرفه ای معلمان ایران
- الگوی مهارت حرفه ای مدیران آموزشی
- جدول- مولفه های مدل رشد حرفه ای
- عوامل مؤثر بر و متأثر از برنامه رشد فردی
- اجزای برنامه رشد فردی
- منابع فارسی
- منابع غیر فارسی
بخشی از محصول
رشد عبارت است از “مجموعه فرایندهایی که از طریق آنها خصوصیات فرد و محیط برای ایجاد ثبات و تغییر در ویژگیهای زیست روانشناختی فرد در طول زندگی با هم تعامل دارند رشد را میتوان بر حسب روابط بین افراد و محیطشان، طبقهبندی آنها، همه متغیرهای فردی و زمینهای که بر رشد تأثیر میگذارند و مشخصکردن نحوه تعامل آنها توضیح داد(پی و همکاران، 2024).
در این مطالعه، به طور خاص موضوع رشد فردی معلمان موردنظر میباشد. ویلگاس-ریمرز (2003) رشد معلم را بهعنوان رشد حرفهای معلم در نتیجه کسب تجربه بیشتر و بررسی سیستماتیک تدریس خود میبیند. رشد شخصی شامل ساخت فردی معنا در مورد معنای معلم بودن و ارزیابی ایدههای ساخته شده اجتماعی برای خود است. رشد شخصی همچنین شامل مدیریت احساسات مرتبط با تغییر فعالیتها و باورهای فرد در مورد آموزش است. علاوه بر این، ویلگاس-ریمرز (2003) رشد را بهعنوان رشد حرفهای معلمان در نتیجه کسب تجربه بیشتر و بررسی سیستماتیک تدریس خود میبیند. در طول این فرآیند، معلمان میتوانند سطح بیشتری از خودآگاهی را در مورد ماهیت و تأثیر عملکرد خود از طریق تمرین تأملی ایجاد کنند.
رشد فردی، فرایندی حمایتی و ساختاریافته است که مسئولیت آن بر عهده شخص و مبتنی بر یادگیری، عملکرد و موفقیت فردی میباشد و در راستای رشد حرفهای و آموزشی و کار راهه شغلی انجام میگیرد.
رشد فردی مؤثر، ظرفیت افراد را برای بازبینی، طرحریزی و مسئولیتپذیری نسبت به یادگیری خود افزایش میدهد. برنامهریزی رشد فردی منجر به خود رشدای واقعبینانه، متعهدانه و مداوم فرد و سازمان میشود (بهزاد پور،1397).
منابع فارسی
- سنگسری؛ زینب، (1401)، رابطه حمایت سازمانی مدیران مدارس با توسعه حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر سمنان، پایاننامه برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی،گرایش: مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان دانشکده: علوم انسانی
- کریمی، احمد (1401)، تاثیر نقش هوش فرهنگی بر آوای سازمانی کارکنان شرکت های کوچک و متوسط شهر تهران با میانجی گری رهبری تحول آفرین، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیشوا، دانشکده مدیریت و حسابداری
- دهشت، سمیه (1400). تاثیر نقش هوش فرهنگی بر آوای سازمانی کارکنان با میانجی گری رهبری تحول آفرین در سازمان آب سمنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد سمنان
- لطفی، شیما (1400)، بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر آوای سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر رهبری تحول گرا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه دانش البرز، دانشکده مدیریت و حسابداری
- مرشدی تنکابنی، محمد حسن (1399)، بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفهای و عملکرد شغلی کارکنان، فصلنامه مطالعات دانششناسی، 7(24)
- میرقادری، زهرا (1398)، تاثیر روابط انسانی در محیط کار بر آوای سازمانی با نقش میانجی عدالت ادراک شده، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، موسسه غیرانتفاعی کومش، سمنان
- بنیسی، پریناز (1397). رابطه سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی با میانجی گری سلامت روان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدگرمسار، سال12، شماره2، صص57-41
- حق وردی لو، سعید (1397) تاثیر شواهد و شایعات برند بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی گری تمایز برند در صنعت بیمه، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین الملل، دانشگاه غیر انتفاعی ارشاد، واحد تهران
- مرادی محمد (1397)، تاثیر رهبری تحول گرا برخلاقیت کارکنان با نقش میانجی گری خود کامیابی خلاقانه و هویت نقش خلاق، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
- درویش، حسن، شمس، مرضیه (1396). بررسی تاثیر رفتار سیاسی بر آوای کارکنان، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال هشت، شماره 25، صص13-1
- پیران نژاد، علی، داوری، الهه، افخمی، مهدی (1396). سکوت سازمانی، چالش معاصر مدیریت منابع انسانی؛ شناسایی عوامل و پیامدهای آن، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال ششم، شماره یک، صص76-147
- قنبری، سیروس، محمدی، بهرام (1395) ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران مدارس دوره متوسطه: یک تحقیق کیفی، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، دوره چهارم – شماره دوم – پاییز و زمستان 1395
- پور کریمی جواد، فرزانه محمد، نوروزی میترا (1395) واکاوی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس؛ یافته های یک پژوهش ترکیبی، مدیریت مدرسه، دوره ۴، شماره ۱، ۱-۲۵.
- فرزانه، محمد، پور کریمی، جواد، نوروزی، میترا (1394) ارائه الگوی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه
- نوری، باقر، ابراهیم پور، حبیب، لطفی، شراره، فیروزی، الله یار (1400)، ارتباط بین آوای سازمانی و توسعه حرفه ای کارکنان؛ واسطه گری سرمایه روان شناختی، نشریه حکمرانی و توسعه، 2(3)، 34-56
- بهزاد پور، مهناز و باتمانی، فردین، (1397)، بررسی عوامل موثر بر رشد حرفه ای کارکنان در سازمان صنعت و معدن و تجارت شهرستان سنندج، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی،تهران
Non-Persian References
- Hu, Y., Pan, J., Liu, J. (2025). Data-Driven Teachers’ Professional Development. In: Zeng, H., Hu, Y., Hao, J., Zhang, Z. (eds) Leading Smart Education. Lecture Notes in Educational Technology. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-8148-5_52
- Pi, Y., Ma, M., Hu, A. (2024). The relationship between professional identity and professional development among special education teachers: a moderated mediation model. BMC Psychol 12, 570 (2024). https://doi.org/10.1186/s40359-024-02075-z
- Sheikh, A.M. (2022). Impact of perceived organizational support on organizational commitment of banking employees: role of work-life balance. Journal of Asia Business Studies, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JABS-02-2021-0071
- Huang, I.-C., Du, P.-L., and Lin, C.S. (2021). Leader–member exchange, employee turnover intention and presenteeism: the mediating role of perceived organizational support. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 42 No. 2, pp. 249-264.
- yuhana, W., & Neal, D. T. (2021). A new look at habits and the habit-goal interface. Psychological Review, 114(4), 843–863
- Dewi, P., Budiyanto, B., & Agustedi, A. (2020). The role of interpersonal communication in moderating the effect of work competence and stress on employee performance. Accounting, 6(7), 1217-1226.
- Sims, Sam; Fletcher-Wood, Harry (2020). Identifying the characteristics of effective teacher professional development: a critical review. School Effectiveness and School Improvement, (), 1–17. doi:10.1080/09243453.2020.1772841
- Bilal. A. Asad. SH., Syed. SH., Anees. W (2019). The mediating role of transformational leadership in the relationship between cultural intelligence and employee voice behavior: A case of hotel employees, International Journal of Intercultural Relations 69 (2019) 66–75
- Lynch, K., Hill, H. C., Gonzalez, K. E. (2019). Strengthening the research base that informs STEM instructional improvement efforts: A meta-analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41(3), 260–293.
- Bizel, B., & Savage, R. (2018). Teacher professional development and student literacy growth: A systematic review and meta-analysis. Educational Psychology Review, 30(2), 457–481. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9416-4
- Gonzales, K. S., Duncan, T., Lee, S. W.-Y., Scarloss, B., & Shapley, K. L. (2018). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement (Issues & Answers Report, REL 2007– No. 033). Institute of Education Sciences.
- Wolfe, S. E., Rojek, J., Manjarrez, V. M., & Rojek, A. (2018). Why does organizational justice matter? Uncertainty management among law enforcement officers. Journal of Criminal Justice, 54, 20-29.
- Al Zefeiti, S. M. B., & Mohamad, N. A. (2017). The Influence of organizational commitment on Omani public employees’ work performance. International Review of Management and Marketing, 7(2), 151-160
- Chai, D. S., Hwang, S. J., & Joo, B. K. (2017). Transformational leadership and organizational commitment in teams: The mediating roles of shared vision and team‐goal commitment. Performance Improvement Quarterly, 30(2), 137–158
- Duan, J., Li, C., Xu, Y., & Wu, C. (2017). Transformational leadership and employee voice behavior: A Pygmalion mechanism. Journal of Organizational Behavior, 38(5), 650–670.
- Jiang, Z., Le, H., & Gollan, P. J. (2018). Cultural intelligence and voice behavior among migrant workers: The mediating role of leader–Member exchange. International Journal of Human Resource Management, 29(5), 1082–1112
- Lavel, F. R., Lapian, S. J., & Pandowo, M. (2017). The affect of work discipline and competence on employee performance (Case Study at Balai Kesehatan Mata Masyarakat Sulawesi Utara). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(3).
- Chou, S. Y., & Barron, K. (2016). Employee voice behavior revisited: Its forms and antecedents. Management Research Review, 39(12), 1720–1737.
- EL-Annan, Saher H (2015). The Relationship between Project Manager Skills and Leadership Skills in the Workplace. British Journal of Economics, Management & Trade, 8(1):pp 8-18.
- Ruxandra. N. Daniel. F. Teodor. P (2018). Is the Organizational Citizenship Behavior (OCB) a predictor for the Cultural Intelligence (CQ)? Social and Behavioral Sciences 238 (2018) 638–646
- Rabiul, M., Yean. T (2018). Leadership styles, motivating language, and work engagement: An empirical investigation of the hotel industry, International Journal of Hospitality Management, 1(4).1-12
- Schneider, B., Macey, W. H., Barbera, K. M., & Martin, N. (2009). Driving customer satisfaction and financial success through employee engagement. People & Strategy, 32(2), 22-28
- Stoks, F., & Williamson, J. (2020). Interpreting causality in the health sciences. International Studies in the Philosophy of Science, 21(2), 157–170. https://doi.org/10.1080/02698590701498084
- Nova. (2008). Employee development, translated by Dr. Nasser Pour Sadegh, Saeed Alimirzaei, published in 1384.
0دیدگاه