مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی با منابع 2024-2025

Theoretical Foundations and Research Background of Academic Motivation with Sources from 2024-2025
0
از 0 رای

0دیدگاه

ویژگی های محصول
  • تعداد صفحات : 16-20
  • اصلاح نگارشی :
  • منابع (شمسی) :

فهرست مطالب:

  • مفهوم انگیزش تحصیلی
  • اهمیت بررسی انگیزش تحصیلی
  • نظریات انگیزش تحصیلی
  • نظریه خود تعیین گری در انگیزش تحصیلی
  • نظریات انگیزه تحصیلی
  • پیامدها، اثرات و اهمیت انگیزه تحصیلی
  • مدل بهینه سازی انسجام
  • انواع انگیزه‌های تحصیلی
  • عوامل موثر برانگیزش تحصیلی
  • عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی
  • منابع فارسی
  • منابع غیر فارسی
نمایش بیشتر- بستن
قیمت اصلی: 120,000 تومان بود.قیمت فعلی: 89,000 تومان.
مرا اگاه کن


از طریق:
ثبت

نقد و بررسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی با منابع 2024-2025

فهرست مطالب:

  • مفهوم انگیزش تحصیلی
  • اهمیت بررسی انگیزش تحصیلی
  • نظریات انگیزش تحصیلی
  • نظریه خود تعیین گری در انگیزش تحصیلی
  • نظریات انگیزه تحصیلی
  • پیامدها، اثرات و اهمیت انگیزه تحصیلی
  • مدل بهینه سازی انسجام
  • انواع انگیزه‌های تحصیلی
  • عوامل موثر برانگیزش تحصیلی
  • عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی
  • منابع فارسی
  • منابع غیر فارسی
نمایش بیشتر - بستن

بخشی از محصول

انسان از بدو تولد تمایلی ذاتی برای تحریک و یادگیری دارد که از سوی محیط حمایت میشود این تمایل ذاتی که همان انگیزش است. انگیزش حالت درونی است که انسان را به انجام فعالیت خاصی ترغیب میکند (کاستی و همکاران، 2021).
اصطلاح انگیزه از فعل لاتین آن، به معنی حرکت دادن مشتق شده است. انگیزه، چیزی است که ما را به جنبش و حرکت وادار می‌کند تا تکالیف خود را کامل کنیم. انگیزه، یک فرایند است نه یک فراورده. ما نمی‌توانیم انگیزه را مستقیماً مشاهده کنیم، اما می‌توانیم آن را از رفتارهایی مانند انتخاب تکالیف، تلاش، استقامت و گفتار، استنباط کنیم. بحث از انگیزه، در واقع، بحث از تعلیل یا علت یابی رفتار آدمی است. بحث از اینکه چرا مردم متفاوت عمل می‌کنند؟ وحتی چرا شخص واحد، متفاوت عمل می‌کند؟ از نظر عموم مردم، تنها مسأله درباره انگیزه، مقدار آن است و بنابراین، انگیزه به عنوان یک ساختار واحد، از مقدار صفر تا کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد نوسان دارد. در مقابل، شماری از نظریه پردازان انگیزه معتقدند که انگیزه انواع مختلفی دارد، برای مثال، انگیزه درونی با انگیزه بیرونی تفاوت دارد. انگیزه یادگرفتن با انگیزه عمل کردن یکی نیست و انگیزه گرایش به موقعیت با انگیزه اجتناب از شکست تفاوت دارد. یکی از انگیزه‌هایی که اخیرا بدان توجه زیادی شده است، انگیزه پیشرفت است(مارتین و همکاران، 2024).

منابع فارسی

  1. بزرگمهر،پاوان، بزرگمهر،محمد، احمد زاده،کامیار، احمد نژاد، محمد(1403)تاثیر انگیزش درونی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شان.محل انتشار: نهمین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی.
  2. پیری، زهرا، حسین زاده، فاطمه(1403)یش بینی فرسودگی تحصیلی براساس سرمایه روانشناختی ، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی.محل انتشار: سومین همایش ملی پژوهشمند.

Non-Persian References

  1. Martin, A.J., Bostwick, K.C.P., Durksen, T.L. (2024) Teachers’ motivation to teach Aboriginal perspectives in the curriculum: links with their Aboriginal students’ academic motivation. Aust. Educ. Res. 52, 1637–1662 (2025). https://doi.org/10.1007/s13384-024-00779-0
  2. Torkani, F., Ahmadi, SH., Binazir, A.(2025). The relationship between health-related quality of life and academic success in nursing students: the mediating role of academic burnout and academic motivation. BMC Med Educ 25, 42 (2025). https://doi.org/10.1186/s12909-025-06661-6
  3. Hidayatullah, A., & Csíkos, C. (2022). Mathematics related belief system and word problem-solving in the Indonesian context. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(4). https://doi.org/10.29333/ejmste/11902
  4. Kiwanuka, H. N., Van Damme, J., Van den Noortgate, W., & Reynolds, C. (2022). Temporal relationship between attitude toward mathematics and mathematics achievement. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(6), 1546–1570. https://doi.org/10.1080/0020739X.2020.1832268
  5. Savolainen, H., Malinen, O. P., & Schwab, S. (2022). Teacher efficacy predicts teachers’ attitudes towards inclusion: A longitudinal cross-lagged analysis. International Journal of Inclusive Education, 26(9), 958–972.
  6. Casty, M. M., Ciriaka, M. G., & Peter, R. (2021). Mathematics anxiety, attitude and performance among secondary school students in Kenya. Educational Research and Reviews, 16(6), 226–235. https://doi.org/10.5897/err2021.4119
  7. Chan, S. H., & Lay, Y. F. (2021). Effects of attitude, self-efficacy beliefs, and motivation on behavioural intention in teaching science. Eurasian Journal of Educational Research, 93, 219–262
  8. Harun, Kartowagiran, B., & Manaf, A. (2021). Student attitude and mathematics learning success: A meta-analysis. International Journal of Instruction, 14(4), 209–222. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14413a
  9. Cascella, C. (2020). Intersectional effects of Socioeconomic status, phase and gender on Mathematics achievement. Educational Studies, 46(4), 476–496. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1614432
  10. Habók, A., Magyar, A., Németh, M. B., & Csapó, B. (2020). Motivation and self-related beliefs as predictors of academic achievement in reading and mathematics: Structural equation models of longitudinal data. International Journal of Educational Research, 103, 101634. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101634
  11. Iwaniec, J. (2020). The effects of parental education level and school location on language learning motivation. Language Learning Journal, 48(4), 427–441. https://doi.org/10.1080/09571736.2017.1422137
  12. Mo, J. (2019). How Is Students’ Motivation Related to Their Performance and Anxiety? PISA in Focus No. 92. OECD Publishing.

توضیحات تکمیلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی با منابع 2024-2025
مشخصات دیگر
تعداد صفحات

16-20

اصلاح نگارشی

بله

منابع (شمسی)

1403