نقد و بررسی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری شغلی با منابع 2024-2025فهرست مطالب:
- مفهوم سازگاری
- دیدگاه های نظری درباره سازگاری
- نظریه های مختلف درباره سازگاری
- عوامل مؤثر در سازگاری شغلي
- مهارتهای سازگاری شغلی
- منابع فارسی
- منابع غیر فارسی
بخشی از محصول
سازگاری به لحاظ نظری، سازهی متنوع و پیچیدهای تلقی میشود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در بررسی ابعاد گوناگون آن داشتهاند. منظور از سازگاری، رابطهای است که بین فرد و محیط او، بهویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان میدهد تا نیازها و انگیزههای خود را پاسخ گوید(هیو و همکاران، 2025). فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعیاش رابطهای سالم برقرار کند و انگیزههای خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد میکنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموختهها به میزان کوشش و علاقهی فرد برای یادگیری بستگی دارد (فریر و همکارا ن، 2019).
منابع فارسی
- قلعهای، علیرضا، مهاجران، بهناز، اشرفی سلیمکندی، فرشید (1398). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی عوامل فردی و شغلی. نشریه: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال: 1398 | دوره: 10 | شماره: 3 (پیاپی 39). صفحات: 271-294.
- محمدی البرزی، تاجیک ابراهیمآباد، سارا (1403). بررسی رابطه سازگاری شغلی با فلاتزدگی شغلی (مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دخترانه شهری ورامین). هفدهمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
Non-Persian References
- Abdelrehim MG, Eshak ES, Kamal NN (2023). The mediating role of work–family conflicts in the association between work ability and depression among Egyptian civil workers. J Public Health 45(2):e175–e183.
- Berglund E, Anderzén I, Andersén Å et al. (2021). Work-life balance predicted work ability two years later: a cohort study of employees in the Swedish energy and water sector. BMC Public Health 21(1):1212.
- Brady GM, Truxillo DM, Cadiz DM, Rineer JR, Caughlin DE, Bodner T (2020). Opening the black box: Examining the nomological network of work ability and its role in organizational research. J Appl Psychol 105(6):637–670.
- Cadiz DM, Brady G, Rineer JR, Truxillo DM (2019). A review and synthesis of work ability literature. Work Aging Retire 5(1):114–138.
- Freyer M, Formazin M, Rose U (2019). Factorial validity of the work ability index among employees in Germany. J Occup Rehabil 29:433–442.
- Gragnano A, Simbula S, Miglioretti M (2020). Work–life balance: Weighing the importance of work–family and work–health balance. Int J Environ Res Public Health 17:907.
- Herman KC, Reinke WM, Eddy CL (2020). Advances in understanding and intervening in teacher stress and coping: The coping-competence-context theory. J Sch Psychol 78:69–74.
- Hlaďo P, Dosedlová J, Harvánková K et al. (2020). Work ability among upper-secondary school teachers: examining the role of burnout, sense of coherence, and work-related and lifestyle factors. Int J Environ Res Public Health 17(24):9185.
- Hu, Y., Xu, Y. & Wu, B (2025). A dual-pathway model of teacher-AI collaboration based on the job demands-resources theory. Educ Inf Technol. https://doi.org/10.1007/s10639-025-13421-y
- Jia, H., Han, Y., Chen, W. et al (2024). Career maturity and job satisfaction: the roles of job crafting and openness. Curr Psychol 43, 30268–30289. https://doi.org/10.1007/s12144-024-06626-w
- Kunz C, Millhoff CA (2023). A longitudinal perspective on the interplay of job demands and destructive leadership on employees’ work ability in Germany. Int Arch Occup Environ Health 96:735–745.
- McGonagle AK, Bardwell T, Flinchum J, Kavanagh K (2022). Perceived work ability: a constant comparative analysis of workers’ perspectives. Occup Health Sci 6:207–246.
- Vertanen-Greis H, Loyttyniemi E, Uitti J, Putus T (2022). Work ability of teachers associated with voice disorders, stress, and the indoor environment: a questionnaire study in Finland. J Voice.





0دیدگاه