نقد و بررسی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهتگیری بازار با منابع 2024-2025فهرست مطالب:
- جهت گیری بازار
- دیدگاههای جهت گیری بازار
- دیدگاه تصمیمگیری
- دیدگاه هوشمندی
- دیدگاه رفتاری مبتنی بر فرهنگ یا دیدگاه فرهنگ گرایش بازار
- دیدگاه گرایش بازار استراتژیک
- دیدگاه مشتریگرایی
- دیدگاه گرایش بازار ترکیبی لافرتی و هالت
- ابعاد جهت گیری بازار
- منابع فارسی
- منابع غیر فارسی
بخشی از محصول
جهت گیری یا گرایش به بازار درجهای است که یک سازمان نیازهای مشتریانش را درک کرده و این اطلاعات را در کل سازمان به ابزاری برای پیشبینی آینده و برآورد ساختن نیازهای مشتری تبدیل میسازد. بنابراین سازمانها قادر خواهند بود ارزش بیشتری به مشتریان ارائه دهند کرکا و دیگران بیان میکنند که گرایش به بازار منبع قوی مزیت رقابتی پایدار است، چراکه برای تقلید کردن دشوار است، شرکت را متمرکز میکند تا فرصت را برای رشد بیابد و تأخیر زمانی در پاسخ به فرصتها را کاهش دهد و مطرح میکنند که گرایش به بازار جنبه بنیادین از یک فرهنگ سازمان است که ارزشهای رقابتی، هنجارها، مصنوعات و رفتارهایی را خلق میکند و اینها جمعا فرصتی را برای مزیت رقابتی برای سازمان فراهم میکند.از آغاز دهه 1990 تاکنون گرايش بازار يكي از مفاهيم محوري مطرح در ادبيات بازاريابي بوده است. گرايش بازار كانون توجه تشكيلات بازاريابي آن دسته از شرکتهاست كه مسئوليت آنها چندگانه بوده و برآورده ساختن نيازهاي مشتريان بهعنوان اولويتي برتر براي كل سازمان بهحساب ميآيد (ال هاناکتا ، 2023).
منابع فارسی
- حیدری، الهام، سید کلالی، نادر، میرزایی، نادر (1402). تحلیل تاثیر جهتگیری بازار بر عملکرد کسبوکار: نقش میانجی پذیرش شبکههای اجتماعی. محل انتشار: فصلنامه مطالعات رسانههای نوین شماره 34، دوره 9. صفحات: 241 تا 24.
- سلیمانی، حمید رضا (1403). تاثیر جهتگیری بازار بر عملکرد صادراتی با توجه نقش واسطهای استراتژی نوآوری. نویسندگان: حمیدرضا سلیمانی. محل انتشار: هشتمین کنفرانس ملی مدیریت و تجارت الکترونیک. صفحات: 1 تا 13.
- کاظمی، علی، روستا، علیرضا، نعامی، عبدالله (1400). شیوههای اخلاقی در کارآفرینی و جهتگیری یادگیری صادرات. فصلنامه پژوهشهای اخلاقی شماره 1، دوره 12. صفحات: 1 تا 18.
Non-Persian References
- Al-Hanakta, R., Hossain, M. B., Pataki, L., & Dunay, A. (2023). Eco-innovation influence on business performance in Jordanian micro, small and medium enterprises operating in the food processing sector. Plos One, 18(2), e0281664.
- Alami, A., & Paasivaara, M. (2021). How do agile practitioners interpret and foster “technical excellence”? Proceedings of the 25th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering, 10–19.
- Alika, V. A., Santoso, S., Nurmaliki, S., & Anisa, N. (2021). Marketing Strategy Sharia Financial Institutions to Promote Sharia Fintech and Micro and Small Enterprises (MSES). MICOSS 2020: Proceedings of the 1st MICOSS Mercu Buana International Conference on Social Sciences, MICOSS 2020, September 28-29, 2020, Jakarta, Indonesia, 132.
- Björck, A., Sievers, H., Ainamo, A., Hacklin, F., & Salo, J. (2022). Winning over the Market Orientation Trap: A Dynamic Process Model of Market Orientation Evolution. Academy of Management Proceedings, 2022(1), 15608.
- Crick, J. M. (2021). The dimensionality of the market orientation construct. Journal of Strategic Marketing, 29(4), 281–300.
- Cheng, P., Wu, S. & Xiao, J (2025). Exploring the impact of entrepreneurial orientation and market orientation on entrepreneurial performance in the context of environmental uncertainty. Sci Rep 15, 1913. https://doi.org/10.1038/s41598-025-86344-w
- ElNaggar, R. A. A., & ElSayed, M. F. (2023). Drivers of business model innovation in micro and small enterprises: evidence from Egypt as an emerging economy. Future Business Journal, 9(1), 4.
- Hanaysha, J.R., Al-Shaikh, M.E (2024). Impact of entrepreneurial orientation, marketing capability, and market orientation on business sustainability and corporate reputation. Discov Sustain 5, 273. https://doi.org/10.1007/s43621-024-00401-4
- Hermawan, M. S., & Nugraha, U. (2022). The development of Small-Medium Enterprises (SMEs) and the role of digital ecosystems during the COVID-19 pandemic: A case of Indonesia. In Handbook of Research on Current Trends in Asian Economics, Business, and Administration (pp. 123–147). IGI Global.
- Kirca, A. H., Jayachandran, S., & Bearden, W. O. (2005). Market orientation: A metaanalytic review and assessment of its antecedents and impact on performance. Journal of Marketing, 69(2), 24–41.
- Lin, S.-K., & Chung, H.-C. (2023). The Relationship Between Entrepreneurial Orientation and Firm Performance From the perspective of MASEM: The Mediation Effect of Market Orientation and the Moderated Mediation Effect of Environmental Dynamism. SAGE Open, 13(4), 21582440231218804.
- Mathafena, R. B., & Msimango-Galawe, J. (2023). Entrepreneurial orientation, market orientation and opportunity exploitation in driving business performance: moderating effect of interfunctional coordination. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 15(3), 538–565.
- Okello, D. O., & Luttah, F. J. (2022). Effects of market orientation on farmer resilience and dairy farm performance in emerging economy. Cogent Business & Management, 9(1), 2010481.
- Shahzad, K., De Sisto, M., Rasheed, M. A., Bajwa, S. U., Liu, W., & Bartram, T. (2022). A sequential relationship between entrepreneurial orientation, human resource management practices, collective organisational engagement and innovation performance of small and medium enterprises. International Small Business Journal, 40(7), 875–903.
0دیدگاه