نقد و بررسی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اشتیاق تحصیلی با منابع 2024-2025فهرست مطالب:
- مفهوم اشتیاق تحصیلی
- ابعاد اشتیاق تحصیلی
- اشتیاق شناختی
- اشتیاق عاطفی
- اشتیاق رفتاری
- اطاعت و تسلیم در برابر اشتیاق تحصیلی
- عوامل موثر بر اشتیاق تحصیلی
- پیامدهای اشتیاق تحصیلی
- مدل های اشتیاق تحصیلی
- منابع غیر فارسی
بخشی از محصول
یکی از مفاهیم اساسی در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان مفهوم اشتیاق تحصیلی است. اشتیاق تحصیلی از نظر لغوی به معنای میل و آرزوی چیزی را داشتن یا اینکه علاقه زیادی داشتن به امور و جنبه های یک کاری را گویند.که معمولا در مقابل بی میلی و بی رغبتی تعریف می شود اشتیاق تحصیلی به عنوان یک احساس تعلق و گرایش فرد به مشارکت در فعالیت های کلاسی، از نتایج مهم مدرسه در کنار موفقیت های آموزشگاهی است. اشتیاق تحصیلی می تواند شامل مشارکت در فعالیت های فوق برنامه مانند ورزش، موسیقی، تئاتر و کار جمعی که به وسیله مدرسه سازمان داده می شود باشد. اشتیاق تحصیلی همچنین مشارکت در امر یادگیری وظایف آموزشگاهی است است (بونیویله و همکاران، 2020).
Non-Persian References
- Bonneville-Roussy, A., & Vallerand, R. J. (2020). Passion at the heart of musicians’ well-being. Psychology of Music, 48(2), 266–282. https://doi.org/10.1177/0305735618797180
- Breu, A., & Yasseri, T. (2023). What drives passion? An empirical examination on the impact of personality trait interactions and job environments on work passion. Current Psychology, 42(17), 14350–14367. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02717-8
- Chen, P., & Ellsworth, P. C. (2019). Lay theories of how passion for work is achieved. In Passion for Work: Theory, Research, and Applications (pp. 139-168). Oxford University Press.
- Chen, P., Lee, F., & Lim, S. (2020). Loving thy work: Developing a holistic measure of work passion. European Journal of Work Psychology, 29, 140–158. https://doi.org/10.1080/1359432X.2019.1703680
- Chichekian, T., & Vallerand, R. J. (2022). Passion for science and the pursuit of scientific studies: The mediating role of rigid and flexible persistence and activity involvement. Learning and Individual Differences, 93, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102104
- Chichekian, T., Sverdlik, A., Vallerand, R.J. (2025). The interplay of teachers’ passion, social support, and students’ passion for a field of study in higher education. Eur J Psychol Educ 40, 41. https://doi.org/10.1007/s10212-025-00940-y
- Dalpé, J., Demers, M., Verner-Filion, J., & Vallerand, R. J. (2019). From personality to passion: The role of the Big Five factors. Personality and Individual Differences, 138, 280–285. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.021
- Frenzel, A. C., Daniels, L., & Burić, I. (2021). Teacher emotions in the classroom and their implications for students. Educational Psychologist, 56(4), 250–264. https://doi.org/10.1080/00461520.2021.1985501
- Gilal, F. G., Channa, N. A., Gilal, N. G., Gilal, R. G., & Shah, S. M. M. (2019). Association between a teacher’s work passion and a student’s work passion: A moderated mediation model. Psychology Research and Behavior Management, 12, 889–900. https://doi.org/10.2147/PRBM.S212004
- Ho, V. T., & Astakhova, M. N. (2020). The passion bug: How and when do leaders inspire work passion? Journal of Organizational Behavior, 41(5), 424–444. https://doi.org/10.1002/job.2443
- Ho, V. T., Kong, D. T., Lee, C.-H., Dubreuil, P., & Forest, J. (2018). Promoting harmonious work passion among unmotivated employees: A two-nation investigation of the compensatory function of cooperative psychological climate. Journal of Vocational Behavior, 106, 112–125. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.01.005
- Holding, A. C., Verner-Filion, J., Lalande, D., Schellenberg, B. J. I., & Vallerand, R. J. (2021). The roles of need satisfaction and passion in symptoms of behavioral addiction: The case of video gaming and gambling. Motivation Science, 7(3), 345–355. https://doi.org/10.1037/mot0000241
- Rahimi, S., & Vallerand, R. J. (2021). The Role of Passion and Emotions in Academic Procrastination During a Pandemic (COVID-19). Personality and Individual Differences, 179, 110852. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110852
- Schellenberg, B. J. I., Verner-Filion, J., Gaudreau, P., & Mbabaali, S. (2021). The two dimensions of passion for sport: A new look using a quadripartite approach. Journal of Sport and Exercise Psychology, 43(6), 459–476. https://doi.org/10.1123/jsep.2021-0048
- Schellenberg, B. J. I., Verner-Filion, J., Gaudreau, P., & Chichekian, T. (2023). The quadripartite approach to passion in sport: A prospective and cross-domain analysis with intercollegiate student-athletes. https://doi.org/10.31234/osf.io/drv4j
- Sverdlik, A., Rahimi, S., & Vallerand, R. J. (2022). Examining the role of passion in university students’ academic emotions, self-regulated learning and well-being. Journal of Adult and Continuing Education, 28(2), 426–448. https://doi.org/10.1177/14779714211037359
- Tóth-Király, I., Bőthe, B., Gál, É., Orosz, G., & Rigó, A. (2021). Perceived parenting practices as predictors of harmonious and obsessive passion among high schoolers and adults. Journal of Happiness Studies, 22(7), 2981–2999. https://doi.org/10.1007/s109
0دیدگاه