نقد و بررسی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش خودکارآمدی با منابع 2024-2025فهرست مطالب:
- خودکارآمدی
- نظریه های مرتبط با خودکارآمدی
- نظریه بندورا در باره خودکارآمدی
- نظریه شانگ درباره خود کارآمدی
- خودکارآمدی معلم
- مدل سهبعدی خودکارآمدی معلم
- خودکارآمدی معلم و مشارکت دانشآموز
- خودکارآمدی معلم و مدیریت کلاس درس
- منابع فارسی
- منابع غیر فارسی
بخشی از محصول
خود کارآمدی یعنی میزان اعتماد به نفسی که شخص به توانایی های خود دارد. محققان دریافته اند که میزان خود کارآمدی، بر انگیزش فرد و چگونگی برخورد او با چالش ها تأثیر دارد. به علاوه معلوم شده است کسانی که خود کارآمدتر هستند روی هم رفته نگاه امیدوارانه تری به زندگی دارند (بیجرک و سولومون ، 2020).خود کارآمدی عبارت است از میزان اعتقاد به توانایی خود برای موفق شدن در یک وضعیت خاص یا میزان اعتماد به نفسی که شخص نسبت به توانایی¬های خود دار(کریستینا و همکاران، 2025).
منابع فارسی
- اسلامی، احمد، موسی زاده، توکل و هاشمی، فرهاد (1399)، اثربخشی آموزش متمرکز بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان بر خودکارآمدی معلمان و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم. مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره17، شماره 37، صص 26-1
- ایری، صادق. و باقرپور، محمد (1399). تاثیر آموزش حل مسئله مبتنی بر معنویت برکیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 28 (دوره جدید) (48), 125-145.
- حبیب زاده، شیوا و احمدیان، ذکریا و محمدی، سمیه و محمدی، سمیرا و کریمخانی، فاطمه،(1402) ،تبیین عوامل موثر بر خود کار آمدی معلمان،هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران،تهران،https://civilica.com/doc/1554278
- فتحی، جواد، و نورزاده، سمیه. و صمدی، محمد (1400). بررسی رابطه بین خودکارآمدی, خودانگاره و فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی ایرانی: رویکرد مدل معادلات ساختاری. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 3(39)، 55-33
- فردزاده، حمید، موسوی، سید رضا، جداوی، مهران (1400)، پیشبینی خودکارآمدی معلمان برحسب مؤلفههای رضایت شغلی. پژوهشنامه اورمزد, 2، 319-300
- علیمردانی، زهرا و غلامی، سینا و شکرگفتار، علیرضا و علی محمدی، فاطمه،(1399)،اهمیت خودکارآمدی معلمان ابتدایی در افزایش یادگیری دانش آموزان،اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده،بوشهر،https://civilica.com/doc/1832085
Non-Persian References
- Ahmed, M., Thomas, M., & Farooq, R. (2021). The Impact of Teacher Feedback on Students’ Academic Performance: A Mediating Role of Self-efficacy. Journal of Development and Social Sciences, 2(3), 464-480.
- Andrews, M. E., M. Borrego, and A. Boklage. 2021. “Self-efficacy and Belonging: The Impact of a University Makerspace.” International Journal of STEM Education 8 (24).
- Bahena, R., Kilag, O. K., Andrin, G., Diano Jr, F., Unabia, R., & Valle, J. (2024). From Method to Equity: Rethinking Mathematics Assessment Policies in Education. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 2(1), 121-132.
- Brinkmann, J. L. (2019). Making a difference: Increasing elementary pre-service teachers’ self-efficacy in mathematics. Educational Planning, 26(1), 7–21.
- Bjerke, A. H., & Solomon, Y. (2020). Developing self-efficacy in teaching mathematics: Pre-service teachers’ perceptions of the role of subject knowledge. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(5), 692–705. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1595720
- Burić, I.; Moè, A. What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teach. Teach. Educ. 2020, 89, 103008.
- Cheung, A. C., & Slavin, R. E. (2013). The effectiveness of educational technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12 classrooms: A meta-analysis. Educational research review, 9, 88-113.
- Christianta, D., Findyartini, A(2025). Cross-cultural Adaptation of Neuroanxiety Scale and Neuroanatomy Self-Efficacy Scale in an Undergraduate Medical Program in Indonesia. Med.Sci.Educ. https://doi.org/10.1007/s40670-025-02367-y
- Cordova Jr, N., Kilag, O. K., Andrin, G., Tañiza, F. N., Groenewald, E., & Abella, J. (2024). Leadership Strategies for Numeracy Development in Educational Settings. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 2(1), 58-68.
- Elard, C, Zevaloss, M, Morales, M (2023). Resilience and stress as predictors of work engagement: the mediating role of self-efficacy in nurses, West J Nurs Res. 40:648–64
- Gui, Y., Cai, Z., Yang, Y., Kong, L., Fan, X., & Tai, R. H. (2023). Effectiveness of digital educational game and game design in STEM learning: a meta-analytic review. International Journal of STEM Education, 10(1), 1-25.
- Giles, R. M., Byrd, K. O., & Bendolph, A. (2016). An investigation of elementary preservice teachers’ self-efficacy for teaching mathematics. Cogent Education, 3(1), 1160523. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1160523
- Hu, B.Y.; Li, Y.; Wang, C.; Reynolds, B.L.; Wang, S. The relation between school climate and preschool teacher stress: The mediating role of teachers’ self-efficacy. J. Educ. Adm. 2019, 57, 748–767.
- Harsela, K., Asih, E. C. M., & Dasari, D. (2021, March). Level of mastery of mathmathematical skills and mathematical resilience. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1806, No. 1, p. 012078). IOP Publishing.
- Igcasama, R., Amante, E., Benigay, D. J. P., Mabanag, B., Monilar, D. I., & Kilag, O. K. (2023). A Paradigm Shift in Education: Impact of Flipped Classrooms on High School Mathematics Conceptual Mastery. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(6), 465-476.
- Küçükalioglu, T., & Tuluk, G. (2021). The Effect of Mathematics Teachers’ Self-Efficacy and Leadership Styles on Students’ Mathematical Achievement and Attitudes. Athens Journal of Education, 8(3), 221-237.
- Kumar, R. R. (2017). The effect of collaborative learning on enhancing student achievement: A metaanalysis (Doctoral dissertation, Concordia University).
- Ompad Jr, V., Kilag, O. K., Luzares, A., Tipontipon, J., dela Cruz, G., & Velasquez, B. (2024). Mathematics Leadership in Schools: A Deep Dive into Aspirations and Hurdles. International Multidisciplinary Journal of Research for Innovation, Sustainability, and Excellence (IMJRISE), 1(1), 115-122.
- Özcan, B., & Kültür, Y. Z. (2021). The relationship between sources of mathematics self-efficacy and mathematics test and course achievement in high school seniors. Sage Open, 11(3), 21582440211040124.
- Rabillas, A., Kilag, O. K., Cañete, N., Trazona, M., Calope, M. L., & Kilag, J. (2023). Elementary Math Learning Through Piaget’s Cognitive Development Stages. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(4), 128-142.
- Saxer, K., Schnell, J., Mori, J., & Hascher, T. (2024). The role of teacher–student relationships and student–student relationships for secondary school students’ well-being in Switzerland. International Journal of Educational Research Open, 6, 100318.
- Tilton, J., & Hartnett, M. (2016). What are the influences on teacher mobile technology self-efficacy in secondary school classrooms?. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 20(2), 79-93.
- Xenofontos, C., & Mouroutsou, S. (2023). Resilience in mathematics education research: A systematic review of empirical studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(7), 1041-1055.
- Zakariya, Y. F. (2022). Improving students’ mathematics self-efficacy: A systematic review of intervention studies. Frontiers in Psychology, 13, 986622.
- Wang, YY., Chuang, YW. Artificial intelligence self-efficacy: Scale development and validation. Educ Inf Technol 29, 4785–4808 (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-023-12015-w
0دیدگاه